Georgia Spiropoulos 2009 - 2013

Dolls : Michel Nedjar
Puppet installation : Allen S. Weiss.
Commission : In Transit Festival - HKW, Berlin 06.11.2009
Other audio works included by Christof Migone,
Claude Wampler, Gregory Whitehead
Opening : In Transit - International Festival of Performing Arts
Haus der Kulturen der Welt, Berlin - GERMANY
Premiere "Brut II & III": Onassis Cultural Center, Athens, GR



© Michel Nedjar

BRUT


pièce électroacoustique
pour un seul haut-parleur

durée: 13'



electroacoustic piece
for a single loudspeaker

duration: 13'




"Brut" a été composé pour une poupée de Michel Nedjar. La poupée faisait partie de l'installation "Danse Macabre II Peepshow" d'Allen S. Weiss*, dédiée à l'Holocauste. L'installation était un "cube" avec quatre petites ouvertures (judas), une pour chacune des poupées de Nedjar.

Mon idée était d'approcher l'horreur de l'Holocauste (si cela peut être envisageable) par des moyens rencontrés fréquemment dans les traditions aurales: l'alternation constante du "chanter" et du "lamenter". Cette opposition et coexistence de deux modes d'expression, émotionnelle et musicale, m'a semblé la meilleure façon d'atteindre un tel fait qui "...n'aurait pas du arriver. Il s'est passé là quelque chose dont plus personne ne peut se debarasser" (Hannah Arendt).

Le titre "Brut" se réfère autant aux origines d' "art brut" de Nedjar qu'à un genre que j'appelle "acousmatique pauvre": une musique dépourvue de "lifting sonore" qui peux exister dans des conditions d'écoute variées. Le matériau sonore de la pièce vient des enregistrements basse qualité (Billie Holiday, Odetta), de sons d'enceintes à membranes percées, de bruits de disque vinyle, et de bourdons de guitare jouée avec un e-bow. J'ai travaillé en évitant les effets électroniques. J'ai surtout utilisé des coupures abruptes, transpositions, renversements, boucles et filtres élémentaires - des actions musicales inspirées du turntablism.

"Brut" est une commande du festival "In Transit - International Festival of Performing Arts"; la création de la pièce, et de l'installation, a eu lieu durant le festival 2009 au "Haus der Kulturen der Welt" à Berlin.

Georgia Spiropoulos


* Allen S. Weiss est philosophe, écrivain et professeur au New York University
"Brut" has been composed for a Michel Nedjar's doll. The doll has taken part in the Allen S. Weiss* installation "Danse Macabre II Peepshow" dedicated to the Holocaust. The installation was a black "cube" with 6 openings, one opening for each of Michel Nedjar's dolls.

My idea was to attempt the horror of the Holocaust by means of the aural traditions: the alternation of "singing" and of "mourning". This constant opposition and co-existence of two ways of emotional and musical expression seemed to me the best way to attempt such an event that "... should never had happened. Something happened that nobody can get rid of" (Hannah Arendt).

The title of the piece refers both to Nedjar's "art brut" origins and to a music genre I call "poor electronics": a music which may exist in any acoustical conditions and without any "sound lifitng". The material comes from found sounds in Lo-Fi recordings (Billie Holiday, Odetta) and from handmade sounds of "broken" loudspeakers, vinyl and e-bowed guitar. I mainly worked avoiding effects. I used abrupt cuts, pitch shifting, reversing, loops and "elementary" filters.  These are all musical "actions" related to the turntablists praxis.

"Brut" has been commissioned by the "In Transit - International Festival of Performing Arts" and premiered during the festival 2009 at the "Haus der Kulturen der Welt" in Berlin.

Georgia Spiropoulos


* Allen S. Weiss is a philosopher and author, professor at the NYU Performance Studies Department.