Georgia Spiropoulos 2014

Commission : French Ministry of Culture
Ensemble Ars Nova
Conductor : Philippe Nahon
Voice : Géraldine Keller
Programming : José Miguel Fernandez
& Georgia Spiropoulos
Création / Premiere : Paysages Augmentés
TAP Théâtre Auditorium de Poitiers
15 mai 2014 - 20:30

ICMC-SMC 2014 Conference :
AbstractPaper

     

THE BODY ELECTRIC
Voicings on Walt Whitman I


pour une chanteuse-diseuse,
clarinette contrabasse et Bb, trombone, alto, percussion & électronique.

durée: 23'



for speaking-singing female voice,
contrabass clarinet & Bb, trombone, viola, percussion & electronics

duration: 23'



"The Body Electric", pour voix, ensemble et électronique, est un cycle de pièces basées sur la poésie de Walt Whitman, un projet qui s’achèvera sur plusieurs années.
Dans ce premier volet, les quatre poèmes mis en musique sont issus de "Leaves of Grass" (Feuilles d’Herbe), oeuvre-phare de la poésie américaine du 19ème sciècle.
Chaque poème représente une nouvelle expérience du temps, collective ou individuelle, et est porteur d’une thématique :
- la cité, dans "City of Ships" : un hymne à New York, la ville natale, polyethnique (… "city of the world"…), guerrière, un microcosme de l’Amérique
- l’âme dans "A Clear Midnight" : l’envol libre de l’âme "dans" le cosmos et à travers la nature (..."Night, sleep, death and the stars"…)
- la mort, dans "Yet, Yet, Ye Downcast Hours" : méditation et mélancolie autour de la mort (... "victoire de la matière"...)
- la religion, dans "The Rounded Catalogue Divine Complete" : un catalogue des mots (notions négatives) que le prêtre a oubliés de mentionner au sermon du dimanche.

L’écriture vocale utilise trois types d’expression vocale (vocalités), le parlé, le parlé-chanté et le chanté, en utilisant diverses techniques : la scansion, la diction naturelle et détachée, le "flow" (flot extrêmement rapide de paroles, au seuil du perceptible), le dédoublement, le chant dans l’extrême aigu. Les quatres instruments tantôt accompagnent la voix en homorythmie ou par textures ondulantes, tantôt se detachent de celle-ci pour developper leur propre matériau.

Les quatre pièces sont liées par des "paysages sonores vocaux" ou "graffitis sonores" (interludes électroacoustiques). Les enregistrements des voix de quinze "parleurs", chaqu’un ayant enregisté un poème de Walt Whitman dans son espace et dans sa langue maternelle, consituent le matériau des interludes. Ces derniers sont générés par un programme informatique conçu initialement pour l’installation Geografia Sonora (Marseille 2013) developpé ensuite pour le "Body Electric".
Les interludes electroacoustiques ont pris une forme independante dans la pièce Vocalscapes for Walt Whtiman.
La pièce est composée pour l’ensemble Ars Nova et dediée à Philippe Nahon. La partie électronique a été réalisé aux studios de la Muse en Circuit.

J’aimerais remercier tous les "parleurs" d' avoir enregistré les extraits de poèmes de Walt Whitman :
Joel Chadabe, Helga Fanderl, José-Miguel Fernandez, Ayelet Rose Gottlieb, Martin Carlé, Dieter Kaufmann, Elainie Lillios, Philippe Leroux, Paola Livorsi, Anne Montaron, Philippe Nahon, Marina Skiadaresi, Savina Yannatou, Allen Weiss, ainsi qu’une Diseuse anonyme.

Georgia Spiropoulos

"The Body Electric", is a cycle of compositions based on Walt Whitman's poetry and made for a speaking-singing female voice, ensemble & electronics. This work will be completed in the course of many years. The first part of the cycle has used four poems from "Leaves of Grass", a seminal work of the American poetry. Each poem represents a particular experience of collective or individual time, and carries a specific theme:
- the city, in "City of Ships" : is an hymn to New York, Whitman's birth city, multi-ethnic (… "city of the world"…), warrior city, a microcosm of America
- the soul in "A Clear Midnight" : is the soul 's free fly into the cosmos and throughout nature (..."Night, sleep, death and the stars"…)
- the death, in "Yet, Yet, Ye Downcast Hours" : is meditation and melancholy on death (... "matter, triumphant only"...)
- the religion, in "The Rounded Catalog Divine Complete" : is a word-catalog (negative notions) that a reverent forgot to mention on a Sunday's sermon.

The vocal writing uses three types of vocal expression (vocalities) : the spoken voice, the spoken-singing voice, the singing voice, and various techniques : scansion, natural diction, detached diction, the "flow" (a fast stream of speech in the threshold of perception),  (the voice split) and the singing in the extreme high register. The four instruments are accompanying the voice either in an homorhythmic way or by wavy textures or detached from the voice in order to develop their own material.

The four poems are connected with each other by "vocal soundscapes" or "sound graffiti" (electroacoustic interludes). The material of the interludes derives from the recordings of fifteen talkers, each one having recorded a Walt Whitman's poem in her/his mother tongue in her/his place. The interludes are generated by a special software conceived initially for the installation of Geografia Sonora (Marseille 2013) and developed further here for the "Body Electric".
The electroaoustic interludes took later a new independant form in Vocalscapes for Walt Whtiman.
The piece has been composed for the Ars Nova ensemble and is dedicated to Philippe Nahon. The electronic part has been worked in the studios of the Muse en Circuit.

I would like to thank all the talkers for having recorded excerpts of Walt Whitman poems :
Joel Chadabe, Helga Fanderl, José-Miguel Fernandez, Ayelet Rose Gottlieb, Martin Carlé, Dieter Kaufmann, Elainie Lillios, Philippe Leroux, Paola Livorsi, Anne Montaron, Philippe Nahon, Marina Skiadaresi, Savina Yannatou, Allen Weiss, as well as an anonymous talker.



Georgia Spiropoulos